Tema: Şedinţa de Guvern din 13.03.2012

Briefing de presă susținut de președintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietății, doamna Dorina Danielescu și de purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu la finalul ședinței de Guvern

Dan Suciu: Astăzi, Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri temporare în vederea consolidării cadrului normativ necesar aplicării unor dispoziţii din Titlul VII - Regimul stabilirii şi plăţii despăgubirii, al Legii 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente. Am vrut să punctez întregul nume al acestui act pentru că el a apărut într-o formulă simplificată şi vă rog să ţineţi cont de întregul cadru al acestei denumiri, pentru că nu e doar un simplu proces punctual, vorbim de o chestiune care se va întinde pe mai multe acte normative, e un prim pas în acest moment.
Acest act normativ prevede reglementarea următoarelor măsuri: suspendarea pe o perioadă de şase luni a emiterii titlurilor de despăgubire de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, suspendarea pe o perioadă de şase luni a emiterii titlurilor de conversie emise de Direcţia pentru acordarea despăgubirilor în numerar în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţii şi suspendarea pe o perioadă de şase luni a procedurilor privind evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri.
Sunt mai multe motive care au dus la această situaţie. Avem, în primul rând, rezultatul unui audit, despre care va vorbi doamna preşedinte, imediat, un audit intern; de asemenea, avem o hotărâre a Curţii Europene a Drepturilor Omului, din 12 octombrie 2010, care acorda statului român o perioadă de 18 luni până la care să remedieze problema restituirilor - ne apropiem de finalul acestei perioade - şi, în acelaşi timp, trebuie să spunem că la Fondul Proprietatea, organismul care era parte în acest proces, statul mai deţine o participaţie de 0,34%, aceasta urmând să fie epuizată în scurt timp. Apare întrebarea: cum se va mai face acest proces în continuare. Spuneam însă că această chestiune a auditului intern e extrem de relevantă în legătură cu situaţia la care s-a ajuns şi o rog pe doamna preşedinte să dea detalii.
Dorina Danielescu, președinte al Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților: Am preluat mandatul în luna octombrie 2011. Cu această ocazie am solicitat desfăşurarea şi analizarea unei misiuni de audit ad-hoc, desfăşurată de specialişti din cadrul Ministerului Finanţelor, cu privire, atât la activitatea desfăşurată în cadrul ANRP-ului, cât şi cu privire la execuţia bugetară pe parcursul anului 2010 - 2011. Solicitarea a fost făcută având în vedere atât preluarea mandatului, cât şi numeroasele sesizări venite din partea reprezentanţilor asociaţiilor foştilor proprietari sau din partea persoanelor îndreptăţite care au semnalat în repetate rânduri numeroase nereguli în activitatea ANRP. În urma verificărilor făcute au fost constatate mai multe aspecte, însă, pentru că raportul misiunii de audit ale cărei concluzii sunt preliminare este mai amplu, aş dori să punctez numai acele aspecte pe care le apreciez ca fiind cele mai relevante.
Astfel, au fost identificate în arhivă un număr de aproximativ 38.000 de dosare constituite în baza Legii 10/2001, înregistrate în perioada 2005 - 2011, şi care nu au fost soluţionate. Dintre acestea, un număr de aproximativ 21.000 de dosare erau în stadii de aşteptare, nefiind repartizate în lucru consilierilor, în timp ce un număr de aproximativ 17.000 de dosare care, deşi erau date în lucru, nu sunt analizate şi implicit soluţionate. La dosarele constituite în baza Legii Fondului Funciar şi în care au fost emise decizii reprezentând titluri de despăgubire, în aproape 80% din cazuri, nu se regăsesc arhivate certificate de moştenitor din care să reiasă calitatea de moştenitor a persoanelor care au solicitat despăgubiri faţă de proprietarii de drept.
S-a constatat, totodată, că repartizarea dosarelor de despăgubire consilierilor spre soluţionare a fost realizată aleatoriu, fără să existe criterii de repartizare scrise, care să fie cunoscute atât de câtre conducere, cât şi de către angajaţi, şi fără să existe registre de evidenţă. Au fost constatate, de asemenea, nereguli grave în instrumentarea şi repartizarea dosarelor de despăgubire. Lipsa unor criterii privind repartizarea acestor dosare, celebrele cazuri speciale, în sensul că a existat o paletă diversă de înscrisuri medicale, de la adeverinţe emise de medicul de familie, la rapoarte medicale, au existat şi cazuri în care diagnosticele invocate în acestea au fost, de exemplu, infecţie urinară, tahicardie, fost fumător şi consumator de etanol. Supraevaluările făcute de către evaluatori autorizaţi prin atribuirea dosarelor de despăgubire în vederea evaluării proprietăţilor. S-a constatat că această atribuire şi evaluare a fost realizată de către aceleaşi 12 societăţi de evaluare, din 34 înregistrate, sau de către aceliaşi zece evaluatori, persoane fizice autorizate, din cei 53. Suma totală plătită societăţilor de evaluare în anul 2010 a fost de aproximativ trei miliarde de lei, din care 91% a fost plătită celor 12 societăţi de evaluare amintite mai sus, iar în cursul anului 2011, aproximativ 1,8 miliarde lei, din care un procent de 76% a fost plătită celor 12 societăţi.
În acest sens, doresc să vă informez că, în cursul anului 2008, Curtea de Conturi a exercitat un control la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor. Potrivit acestui raport, ANRP este obligat să dispună reevaluarea unui număr de 688 de dosare, pentru care Comisia centrală a emis decizii, în cursul anului 2009, şi care au la bază rapoarte de evaluare ce depăşesc suma de 500.000 de lei cu privire la care există indicii că au fost supraevaluate, nefiind respectate standardele internaţionale de evaluare, sumele astfel rezultate fiind mult peste preţul de piaţă, cauzându-se un prejudiciu bugetului de stat prin plata unor despăgubiri supraevaluate.
S-a mai constatat, totodată, faptul că nu a fost respectată cronologia emiterii titlurilor de plată, în funcţie de ordinea depunerii cererilor de opţiune, aspect care excede cadrul legal şi nu a fost transparentă. În cadrul Serviciului pentru aplicarea Legii 9/1998, atribuirea puterii de decizie privind repartizarea, soluţionarea şi plata compensaţiilor băneşti către beneficiari a aparţinut vicepreşedintelui care, conform declaraţiilor angajaţilor ANRP şi consemnărilor făcute de echipa de audit, până în luna august 2011, cu o zi înainte - şi vă dau citire exact concluziilor preliminare - cu o zi înainte de efectuarea plăţii, vicepreşedintele ANRP preda consilierilor, care întocmesc tabel de plată, o listă cu dosarele care trebuiau plătite. Au fost identificate dosare şi lucrări de instanţă lăsate nelucrate de mai bine de doi ani. Au fost, de asemenea, identificate şi inventariate un număr de aproximativ 3.000 de lucrări de instanţă, la care nu au fost efectuate demersurile prevăzute de lege. De asemenea, nu au fost exercitate căile legale de atac împotriva procedurilor de executare silită, prin intermediul executorilor judecătoreşti. În foarte multe dintre aceste cazuri, onorariul avocatului era chiar şi mai mare decât despăgubirile cuvenite persoanelor îndreptăţite, cauzându-se, în acest mod, un prejudiciu Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor. Au existat situaţii în care persoanele responsabile cu activitatea de contencios nu îndeplineau condiţiile legale, privind pregătirea necesară ocupării postului respectiv, respectiv şef serviciu contencios administrativ. A fost identificată o situaţie în care şefa serviciului contencios nu avea studii juridice, ci studii de psihologie. Doresc să precizez faptul că aceste nereguli au avut ca efect imediat pronunţarea de către instanţele judecătoreşti a unor hotărâri de condamnare a Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, a preşedinţilor şi vicepreşedinţilor, în nume propriu la plata de amenzi judiciare.
Având în vedere popririle instituite asupra conturilor Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, aceasta a fost în imposibilitate de a efectua plăţi voluntare către persoanele îndreptăţite. Acestea sunt doar unele aspecte care sunt cuprinse în raportul de audit. Aşa cum v-am precizat, sunt concluzii preliminare. Acesta va fi finalizat după cele 15 zile, în conformitate cu dispoziţiile legale. Va fi afişat pe site-ul ANRP. Vă mulţumesc!
Dan Suciu: Vă mulţumesc, doamna preşedinte! Trebuie să subliniez faptul că toate aceste nereguli semnalate l-au determinat pe premier să solicite, să sesizeze Parchetul în legătură cu ceea ce se întâmplă la ANRP. Evident că aceasta este o anchetă care va avea loc şi vom avea concluziile după ce Parchetul îşi va intra în rol. Mai vreau să subliniez un lucru: ordonanţa de urgenţă adoptată astăzi propune suspendarea pentru şase luni, deci este o măsură temporară, pentru toate aceste activităţi pe care le desfăşura ANRP-ul. În aceasă perioadă, urmează să fie elaborat un alt act normativ, care să reglementeze procesul de retrocedare şi de restituire. Dacă sunt întrebări pe această temă, vă rog!
Reporter: Doamna preşedinte, aţi vorbit de prejudicii aduse. Puteţi să ne spuneţi concret, la cât se ridică prejudiciul?
Dorina Danielescu: Pentru stabilirea acestui prejudiciu, se impune o analizare amplă, atât a dosarelor în care au fost emise aceste decizii, cât şi a celorlalte aspecte constatate de către comisia de audit ad-hoc.
Reporter: Câte persoane sunt afectate de neregulile despre care vorbeaţi şi de, bineîneles, de această întrerupere temporară a emiterii de titluri şi aşa mai departe?
Dorina Danielescu: Abia după concluziile finale şi finalizarea raportului întocmit cu specialişti din cadrul Ministerului Finanţelor, vă putem pune la dispoziţie datele solicitate.
Reporter: Doamna preşedinte, aţi dat câteva exemple de angjaţi ai instituţiei pe care o coordonaţi în momentul de faţă, care au fost surprinşi cu anumite nereguli - fie nu se calificau pentru postul pe care îl ocupau, fie aţi zis că decideau aleatoriu cum se acordă despăgubirile. Aveţi un număr exact de angajaţi, asupra cărora atârnă o anumită suspiciune, în momentul de faţă - fie că au luat mită sau, nu ştiu, nu respect condiţiile impuse de lege?
Dorina Danielescu: Sunt aspecte pe care nu mă pot pronunţa eu. Organele abilitate vor verifica aspectele constatate şi vor dispune în consecinţă.
Reporter: Sau, atunci, câţi dintre angajaţii ANRP sunt vizaţi în raportul de audit, în momentul de faţă?
Dorina Danielescu: La fel, nu vă pot răspunde, pentru că se va finaliza raportul, iar organele abilitate vor constata/.../.
Dan Suciu: Aş vrea doar să adaug că acest raport de audit a fost făcut pe perioada 2005-2011, deci vorbim despre acea perioadă de activitate a ANRP.
Reporter: Deci, până la numirea dumneavoastă.
Dorina Danielescu: Da.
Reporter: Şi aţi spus că va fi publicat în 15 zile, de astăzi?
Dorina Danielescu: Sunt concluzii preliminare. Raportul va fi înaintat, este înaintat în vederea întocmirii de obiecţiuni, după care va primi forma finală, dar în contextul în care au fost identificate în arhivă cele 38.000 de dosare păstrate înăuntru...
Reporter: Când veţi pune raportul pe site?
Dorina Danielescu: În 15 zile, începând cu data de vineri. Deci, nu am acum un calendar în faţă să vă spun exact.
Reporter: Da, aş avea şi eu o întrebare. Din moment ce CEDO a zis că până în iulie anul acesta trebuie finalizat procesul de despăgubire, totuşi, acum, prin această ordonanţă se amână cu încă şase luni.
Dorina Danielescu: Prezenta ordonanţă de urgenţă reprezinţă o parte componentă a procesului de reformare a legislaţiei, din domeniul restituirii proprietăţilor şi acordarea despăgubirilor, respectiv una în acord cu cerinţele Convenţiei Europene a Drepturilor Omului.
Reporter: Da, dar, totuşi, CEDO nu preciza că în iulie se va finaliza procesul?

Dan Suciu: Termenul pentru iulie este un termen definitiv pentru remedierea problemei restituirilor în concordanţă cu prevederile convenţiei.
Reporter: Aş mai avea, vă rog, nevoie şi eu de o precizare. Cele 38.000 de dosare, despre care ne-aţi spus, cât reprezintă ele din totalul dosarelor care au fost depuse şi, eu ştiu, eventual analizate, soluţionate la ANRP?
Dorina Danielescu: Pe rolul ANRP-ului se află în jur de 135.000 de dosare, dar vă rog să constataţi faptul că aici este vorba de dosare constituite în baza Legii 10/ 2001. Se va face o inventariere şi o identificare a tuturor dosarelor, după care o să vă dăm toate elementele cu privire la această situaţie de faţă.
Reporter: Deci, putem spune că timp de şase luni cele 135.000 de dosare sunt blocate /.../
Dorina Danielescu: Nu, nu. Activitatea ANRP-ului nu este blocată. Se vor analiza în continuare aceste 38.000 de dosare de către consilieri. Se va analiza documentaţia. Vom constata dacă ele sunt complete sau nu. Se vor face demersurile legale necesare în vederea completării acestor documente. Se vor identifica şi arhiva toate dosarele instituţiei, partea de contencios, litigii. Inclusiv Direcţia pentru aplicarea Legii 9/1998 îşi va desfăşura activitatea.
Reporter: Aveţi o evaluare, cel puţin aproximativă, a întregii sume de retrocedare? Aveţi un calcul?
Dorina Danielescu: Nu avem un calcul. O să vi-l comunicăm după identificarea iventarierii şi toate situaţiile, în urma constatărilor făcute. Ar însemna să vă dăm nişte date inexacte.
Reporter: De exemplu, aţi spus că la Fondul Funciar 80% din cazuri nu au certificat de moştenitor. Înseamnă că sunt 80% din dosarele analizate... Potenţialii deja deţinători de titluri nu ar putea să fie moştenitorii respectivi?
Dorina Danielescu: Aşa rezultă din concluziile raportului de audit.
Reporter: Aţi spus la un moment dat că la dosare sunt certificate medicale, inclusiv că e dependent de alcool... etanol sau ce aţi spus dumneavoastă acolo. La ce le foloseau aceste adeverinţe?
Dorina Danielescu: Constituiau o prioritate pentru plată.
Reporter: Mulțumesc!
Dan Suciu: Mai sunt întrebări pe această temă? Dacă nu, vă mulţumesc frumos, doamna preşedinte!
Dorina Danielescu: Vă mulţumesc şi eu! Bună ziua!

Dan Suciu: În legătură cu organizarea alegerilor locale, aș vrea să vă prezint ordonanţa de urgenţă şi hotărârile de Guvern adiacente, pentru buna desfăşurare a acestui proces extrem de important. Aveţi o defalcare, în comunicatul de presă, a tuturor hotărârilor de Guvern, necesare pentru buna desfăşurare a alegerilor. Ele ţin de la organizarea circumscripţilor, la stabilirea modelelor de ştampilă sau de buletine, şi toate aceste chestiuni deja sunt tradiţionale, în buna desfăşurare a alegerilor. Avem, de altfel, şi calendarul procesului electoral, începând de astăzi, până în 10 iunie, stabilit în aceste hotărâri de Guvern, în toţi paşii care implică intervenţia şi celorlalte instituţii, de la prefecturi, la Biroul Electoral Central. Costurile totale estimate pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea alegerilor sunt de 99, 864 milioane de lei, şi ele vor acoperi procesul electoral, în cea mai mae parte.
În şedinţa de astăzi a Guvernului s-a mai stabilit preţul subscrierii în cadrul ofertei publice secundare de vânzare a pachetului de acţiuni de 15% din capitalul social al Transelectrica. Guvernul a stabilit astăzi un interval de preţ între 14,9 lei pe acţiune şi 19,2 lei pe acţiune, în cadrul căruia se va realiza subscrierea investitorilor pe perioada de derulare a ofertei şi în afara căreia să nu se vândă acţiuni în cadrul acestei oferte publice. Vă reamintesc, este vorba de 15 procente din capitalul social al Companiei Naţionale Transelectrica. Oferta publică secundară se va derula în perioada 14-27 martie, însă perioada va putea fi prelungită cu acceptul instituţiei publice implicate, acţiunile vor fi oferite în două tranşe, respectiv, tranşa investitorilor mari, 90% din totalul acţiunilor, pentru subscrierea căror valoare este mai mare sau egală cu 500.000 de lei, iar restul, tranşa investitorilor mici pentru subscrieri a căror valoare este mai mică de 500.000 de lei. Preţul de ofertă, adică preţul la care se vor vinde acţiunile va fi determinat la două zile lucrătoare de la închiderea ofertei în mod distinct pe cele două tranşe, pe investitori mici şi investitori mari. E un proces foarte important care subliniază încă o dată angajamentul Guvernului, de a continua procesul de listare şi de a-şi respecta angajamentele cu organismele internaţionale.
De asemenea, astăzi, cum deja ştiţi, a fost, într-o primă lectură, hotărârea pentru modificarea punctului 44, din Anexa 2 la Hotărârea Guvernului 966, din 2011, pentru aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor de studiu universitare. Este, evident, actul normativ care se referă la Universitatea de Medicină şi Farmacie, din Târgu Mureş. Această hotărâre va fi timp de zece zile în dezbatere publică, este deja afişată pe site-ul Ministerului Educaţiei, ea prevede, printre altele, aşezarea Facultăţii de Medicină şi Farmacie pe următoarele structuri: asistenţă medicală generală, medicină, medicină în limba engleză, farmacie în limba maghiară, şi moaşe. Este parte a Universităţii Multiculturale de Medicină şi Farmacie din Târgu Mureş şi această chestiune a multiculturalităţii este un element important în constituirea acestei instituţii. Repet, este pe site-ul ministerului, 10 zile, dezbatere publică, apoi va reveni în Guvern, pentru o eventuală hotărâre într-o anumită formă.
Tot astăzi, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă 109, din 2008, privind acordarea de ajutor de stat individual, având ca obiect dezvoltarea regională. Pe scurt, este vorba de ajutorul de stat pentru Compania Ford, Ford Motor Company. Termenii stabiliţi ai contractului expirau pe 19 martie şi au trebuit reaşezati conform noilor angajamente investiţionale ale companiei. Ajutorul de stat pe care îl acordă România este de 75 milioane de euro, de la 134, cât era iniţial; 38 de milioane pentru proiectul de investiţii destinat producerii de automobile; şi 37 milioane pentru proiectul de investiţii destinat producerii de motoare. Sunt, evident, aceste ajutoare, în echivalent lei. Compania Ford se angajează la un proiect de investiţii destinat producerii de automobile, în sumă totală de 618,14 milioane de euro, şi la un proiect de invesţii destinat producerii de motoare, de 250, 95 milioane de euro. Ca urmare a acestui nou acord, Compania Ford va realiza o producţie de automobile, între 1 ianuarie 2013 şi 31 decembrie 2017, de 18.000 de unităţi, iar în următorii cinci ani, adică începând din 2013 până în 2017, încă 1.500.000 de unităţi.
Aş vrea să mai adaug faptul că, astăzi, a avut loc o discuţie cu toate organismele abilitate în atragerea de fonduri europene, autorităţile de management, conducerea autorităţilor de management şi a ministerelor cele mai implicate în acest proces. A fost o întâlnire cerută în mod special de premierul Mihai-Răzvan Ungureanu - după şedinţa de guvern a avut loc această întâlnire-, o întâlnire de lucru, dar în care s-au constatat o serie întreagă de elemente care perturbă procesul de absorbţie a fondurilor europene, e vorba de viteza lentă de procesare, de incapacitatea managerială în multe situaţii, e vorba despre soluţiile pentru a nu ajunge în situaţii de dezangajare pentru anumite programe europene. S-au clarificat o serie de soluţii, dar principalul mesaj pe care l-a dat premierul cu această ocazie este evident cel legat de prioritizarea procesului de absorbţie a fondurilor europene şi de faptul că nu mai este dispus să tolereze niciun fel de restanţe în procesele respective. Sunt o serie de restanţe, aţi văzut şi ieri de altfel, a fost o solicitare ca până la sfârşitul lunii martie, toate procesele restante de evaluare să dispară, să existe o activitate intensă la nivelul acestor agenţii, pentru ca restanţele deja acumulate să nu mai încarce suplimentar. Există un termen de lucru de 45 de zile, aprobat printr-o ordonanţă de urgenţă, şi care trebuie respectat. În cazul în care aceste lucruri nu se vor întâmpla până la următoarea şedinţă sau până la următoarea întâlnire de evaluare, în săptămânile următoare, se poate ajunge inclusiv la demiterea celor responsabili, şefi de agenţii şi inclusiv şefi de ministere, ca să nu spun miniştri. Este un angajament ferm al premierului pentru ca procesul de absorbţie să se desfăşoare cu un alt ritm şi toate elementele de slăbiciune identificate până acum să fie recuperate în cel mai scurt timp posibil. Dacă aveţi întrebări pe toate aceste teme, vă stau la dispoziţie.
Reporter: S-a discutat sau s-a luat măcar în calcul posibila demitere a şefei de la CNADNR?
Dan Suciu: E o chestiune care ţine de Ministerul Transporturilor, nu este subiectul unei conferinţe...
Maria Toader: Corect, dar s-a discutat ceva?
Dan Suciu: Nu a fost discuţie în şedinţa de guvern.
Maria Toader: Încă o întrebare: în ceea ce priveşte stabilirea alegerilor şi desfăşurării şi organizării alegerilor, s-au luat în calcul datele de la recensământ?
Dan Suciu: Acesta este un proces ulterior, care va ţine de Biroul Electoral Central, dacă nu mă înşel. Este stabilit doar cadrul de desfăşurare. În fond, procesul propriu-zis de desfăşurare a alegerilor ţine de Biroul Electoral Central.
Reporter: Dar aţi luat în calcul diferenţele de populaţie şi, evident, de electorat? Vorbim de costuri suplimentare, dacă au fost luat în calcul datele recensământului care, evident, arată o populaţie mult mai mică şi un electorat mult mai mic?
Dan Suciu: Nu. Deocamdată s-a creat cadrul necesar pentru buna desfăşurare. Elementele punctuale, care vor însemna, nu ştiu, circumscripţii mai puţine, dacă la asta vă referiţi, vor fi evaluate, ulterior, în procesul în care se implică Biroul Electoral Central.
Reporter: Două întrebări legate de subiectul UMF. Ştiu că Hotărârea de Guvern a fost inclusă pe aşa-numita categorie de proiecte de urgenţă sau urgente - şi corectaţi-mă dacă greşesc în formulare. Întrebarea mea poate părea un pic naivă, dar aş vrea să ştiu ce anume a justificat această urgenţă?
Dan Suciu: Este o decizie a Coaliţiei de a rezolva această chestiune şi, în fond, ţine de miniştrii care reprezintă partide politice, de a defini priorităţi. A fost definită această chestiune ca prioritate şi atunci a apărut în această formulare pe care aţi menţionat-o. Repet, este vorba, însă, de o hotărâre care a fost într-o primă lectură în guvern acum, nu este o hotărâre asumată sau aprobată, scuzaţi-mă, aprobată în acest moment, este un proces în derulare.
Reporter: Mă scuzaţi, a doua chestiune. Preşedintele ARACIS a spus astăzi, la Senat, că ar putea apărea dificultăţi în procesul de acreditare a noilor facultăţi de la UMF, pe considerentul limbii maghiare. Normativele europene impun, la medicină cel puţin, un standard de cinci cadre didactice - un cadru didactic, mă scuzaţi, la cinci studenţi.
Dan Suciu: Da. Scuzaţi-mă! Guvernul aşteaptă, evident, această evaluare a ARACIS. Nu pot să comentez înaintea unei evaluări propriu-zise şi a unei concluzii care să aibă puterea unui act normativ, adică nu vreau să comentez o presupunere sau o presupoziţie.
Reporter: Era un fapt evocat de preşedintele ARACIS.
Dan Suciu: "S-ar putea să" - acesta era faptul.
Reporter: Nu, există în acest moment, 124 de cadre didactice de limba maghiară şi 1.755 de studenţi...
Dan Suciu: Evaluarea ARACIS e faptul care ne interesează, nu evaluarea verbală.
Reporter: Am două întrebări. Prima ar fi, dacă ştiţi cumva, dacă premierul Mihai-Răzvan Ungureanu a cerut demiterea şefului ANAF, Sorin Blejnar?
Dan Suciu: Nu în această şedinţă de guvern, nu astăzi şi nu a cerut.
Reporter: Nu a cerut-o deloc?
Dan Suciu: Nu.
Reporter: Şi a doua întrebare: dacă s-a făcut un calcul, la cât duce, ca efort bugetar, această înfiinţare a facultăţii? Sunt salarii pentru profesori. Ştiu că, pentru studenţii care studiază în altă limbă, cresc costurile.
Dan Suciu: Facultatea de Medicină care ar putea să fie înfiinţată nu este ordonator de credite. Ea presupune doar reorganizare bugetară în cadrul ordonatorului de credite, care este Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu-Mureş.
Reporter: Atunci se iau bani din bugetul UMF-ului pentru a da acestei facultăți?
Dan Suciu: Nu se iau bani. Aceşti bani sunt în bugetul UMF-ului, altfel repartizaţi în acest moment.
Reporter: Având în vedere că acum Coaliţia a decis majorarea salarială, mai rămâne valabilă, mai rămâne în picioare, propunerea pentru analiză, propunerea privind reducerea CAS-ului?
Dan Suciu: Sigur. Este o propunere în analiză.
Reporter: Şi voiam să vă întreb cum s-a născut această idee, această propunere de reducere a CAS-ului, având în vedere divergenţele de opinie cu Traian Băsescu?
Dan Suciu: Nu sunt divergenţe de opinie. Vă reamintesc că în programul de guvernare al acestui Guvern apare chestiunea majorării salariilor. Este o întreagă discuţie, evident, momentul optim şi cuantumul optim de majorare, dacă vreţi, dar nu s-a pus niciodată problema, sau a fost trecută de la bun început această problemă în programul de guvernare al coaliţiei. Deci, din acest punct de vedere, nu-i nicio divergenţă de niciun fel.
Reporter: Cum s-a născut ideea reducerii CAS?
Dan Suciu: Cum prea bine ştiţi, e o întreagă discuţie legată de nivelul CAS-ului în România, nu cred că am descoperit o problemă dintr-o dată. E o problemă serioasă pentru economie şi trebuiau găsite soluţiile optime pentru crearea de locuri de muncă şi pentru a crea un mediu de afaceri mai adecvat. Asta însă rămâne să fie evaluată în momentul optim şi capacitatea bugetului de stat de a suporta o asemenea modificare structurală.
Reporter: Şi că tot vorbeaţi de listări la Bursă, de ce a fost scoasă Compania PETROM de pe lista companiilor de la care...?
Dan Suciu: PETROM nu a fost niciodată pe această listă, după ce a eşuat acel proces de..., după ce nu s-a efectuat acel proces de listare, dacă vreţi.
Reporter: Se vorbea despre scoaterea unui pachet de 10% în acest an.
Dan Suciu: E o întreagă discuţie legată de oportunitatea listării, în continuare, a PETROM. Nu e o idee care a dispărut propriu-zis. Nu este în acel pachet de companii pe care îl ştiţi, agreat cu Fondul Monetar Internaţional şi cu Comisia Europeană, dar este, în continuare, o opţiune validă pentru minister.
Reporter: Dar legat de ajutorul de stat acordat companiei Ford, până acum, şi-a respectat angajamentele?
Dan Suciu: Acest ajutor, după cum vedeţi, presupune restructurarea sau apare ca urmare a restructurării activităţii companiei Ford. Vechile angajamente s-au modificat radical, în acest moment, având în vedere situaţia din piaţă.
Reporter: Şi dacă nu-şi respectă angajamentele, ce se întâmplă?
Dan Suciu: Vor exista măsuri, evident, dar nu pornim de la ideea că Ford nu-şi respectă angajamentele.
Reporter: Dacă ne puteţi preciza data la care va începe campania electorală pentru alegerile locale de pe 10 iulie.
Dan Suciu: Da. Cred că pot, dacă îmi daţi şi legea la care este calendarul întreg de desfăşurare, pentru că există un calendar bine precizat, cu mai multe momente. Am să mă uit după această dată sau o rog pe colega mea, Ioana Muntean, să se uite după data respectivă şi vă dăm răspunsul imediat. Da, da, bine, trebuie data exactă, evident, o doriţi la zi. Imediat. Dacă sunt alte întrebări, până atunci.
Reporter: Am înţeles că până la sfârşitul acestei luni trebuie transmise cererile de rambursare restante în absorbţia fondurilor europene. Puteţi să ne spuneţi ce valoare au aceste cereri de rambursare? Se cunoaşte o evaluare, până în momentul de faţă?
Dan Suciu: S-a făcut o evaluare, nu la nivel agregat - aşa cum sugeraţi dumneavoastră -, avem un număr al lor, nu aş vrea să vi-l spun, în acest moment, pentru că e destul de descurajant, dar...
Reporter: Tocmai de asta vorbeam, dacă e...
Dan Suciu: E un număr destul de ridicat. Termenul, însă, este extrem de ferm pentru sfârşitul acestei luni şi cred că o mai bună evaluare, mai încurajatoare, sper, nu mai descurajantă, va fi făcută la sfârşitul acestei luni. Este termenul de graţie, dacă vreţi, pe care îl acordă /.../.
Reporter: Măcar, care e ministerul care are cele mai multe astfel de cereri restante.
Dan Suciu: Nu am o defalcare pe ministere, aşa că nu vreau să intru în această discuţie. În plus, e vorba de autorităţi de management, uneori, cu subordonări diferite, dar, bun, se poate face şi o centralizare a ministerelor care au cel mai mult grad de absorbţie, dar, probabil că acest lucru îl ştiţi deja.
Reporter: Există, asta... da. Mulţumesc.
Reporter: Prima întrebare: dacă mărirea salariilor pentru bugetari va fi făcută prin mărirea anvelopei salariale de 39,8 miliarde de lei sau în interiorul acestei anvelope?
Dan Suciu: Nu s-a luat nicio decizie, legat de momentul, evaluarea şi costul, dacă vreţi, acestei propuneri. Ea rămâne, repet, era în agenda Guvernului, nu avem detalii suplimentare legate de moment, cost, evaluare, sau orice altceva.
Reporter: A doua întrebare: Dacă s-a discutat, în şedinţa de guvern de astăzi, despre situaţia de la Oltchim?
Dan Suciu: A fost o încercare de discuţie. Discuţia, însă, se amână pentru săptămâna viitoare.
Reporter: Am înţeles, mulţumesc.
Dan Suciu: Data alegerilor: Campania electorală va începe, aşadar, cu 30 de zile, respectiv, 11 mai; se va închide pe 9 iunie, ora 7:00. Deci, în 11 mai începe campania electorală locală. Mulţumesc pentru dată.
Reporter: Aş vrea să vă întreb, dacă cumva, în şedinţa de guvern de astăzi, s-a luat în discuţie, pe baza datelor prezentate, astăzi, de BNR, situaţia investiţiilor străine directe. Înţeleg că, raportat la ianuarie anul trecut, acestea au scăzut drastic...
Dan Suciu: Nu, nu s-a discutat acest aspect.
Reporter: Şi nici măsuri avute în vedere pentru...
Dan Suciu: După cum ştiţi, avem o măsură de ajutor de stat, acordată unui investitor străin. V-am dat datele de investiţii pe care le susţine Ford, asta doar ca să fiu în temă cu întrebarea dumneavoastră, dar n-am elemente suplimentare.
Reporter: Este, totuşi, vorba de o scădere drastică, înţeleg, de la 376 milioane de euro la 23 de milioane de euro.
Dan Suciu: Da, aveţi dreptate. Este o scădere drastică şi este interesul Guvernului, evident, de a atrage investitori străini. Vor fi elemente care vor fi trecute în cadrul acestui proces de redeschidere, dacă vreţi, sau de atragere a investiţiilor străine. În zilele următoare, dacă pot să fac o remarcă, ar fi, de exemplu, miercuri, premierul are o întâlnire cu premierul belgian, odată cu vizita la Bruxelles. Evident, că unul din subiecte este şi acesta.
Reporter: Mulţumesc.
Dan Suciu: Şi această întâlnire a apărut nou pe agendă nu era trecută pe agenda pe care aţi primit-o până acum.
Reporter: Premierul s-a întâlnit săptămâna trecută cu reprezentanţii Chevron iar, în acelaşi timp, o serie de oameni protestau în faţa Ministerului Economiei. În acelaşi timp, există nişte acorduri petroliere care sunt blocate pe diverse circuite de avizare la justiţie, transporturi, etc. Ce se mai întâmplă? Avizează România exploatarea prin fracturare hidraulică, având în vedere că o serie de alte ţări deja o interzic?
Dan Suciu: Premierul a vrut să se intereseze, de faţă cu compania Chevron, în legătură cu situaţia investiţiei sau a intenţiilor companiei respective în România. Întregul proces de evaluare se va desfăşura conform legii. N-am intervenit şi nu s-a intervenit pe acest proces, el urmează un calendar, vom vedea detaliile respective. Nu există o poziţie. Întrebaţi la ministere. Ei au termenele lor de evaluare şi abia apoi, eventual, discuţia va ajunge la nivelul Guvernului.
Reporter: Aţi spus că s-a vorbit despre Oltchim, astăzi.
Dan Suciu: Nu. S-a amânat discuţia pentru săptămâna viitoare.
Reporter: Nu, dar s-a amânat.OK.
Reporter: O precizare, dacă se poate: aţi spus mai devreme, că nu s-a decis nici momentul majorării salariilor. Deci să înţelegem că nu este 100% sigur?
Dan Suciu: N-a fost nicio discuţie pe această temă. Asta este ceea ce vreau să spun. Nu este nicio discuţie suplimentară pe această temă.
Reporter: Pentru că noi înţelegem, coaliţia a decis că va fi în iunie majorarea salarială şi că rămâne ca rămâne ca Guvernul să stabilească /.../
Dan Suciu: Iunie are 30 de zile, dacă vreţi, dacă vrem să facem această evaluare.
Reporter: Dar sigur va fi în iunie? Asta vă întreb.
Dan Suciu: Nu ştiu să vă spun, dacă va fi sigur în iunie, sau pe 31 mai sau pe 30 mai. Deci această dată fixă de majorare a salariilor nu este în acest moment stabilită. Dacă asta mă întrebaţi. Procesul este certificat, că va avea loc o majorare. Atât, deocamdată. Urmează să vedem cât, când şi cum.
Reporter: Domnule Suciu, de ce nu a coborât ministrul Educaţiei, la conferinţa de presă?
Dan Suciu: Va avea mâine o conferinţă de presă la Ministerul Educaţiei şi va da mai multe detalii, la nivelul ministerului. În fond, este o chestiune pe care şi-o asumă în acest moment ministerul şi nu şi-o asumă Guvernul, să nu uitaţi. Deci, acest act normativ este pe site-ul Ministerului Educaţiei, nu a trecut decât informativ, dacă vreţi, prin Guvern.
Reporter: Şi, de asemenea, pentru că n-aţi vrut să ne daţi detalii despre şeful CNADNR, ne-aţi putea spune dacă, de exemplu, la Ministerul Transporturilor urmează să fie o comunicare în acest sens?
Dan Suciu: Nu, asta nu pot să vă spun. Nu, nu ştiu să fie o declaraţie de presă în aceste ore, dacă la asta vă referiţi. Nu ştiu. Dacă mai sunt întrebări? Bine, vă mulţumesc şi eu atunci.