Nota de fundamentare - O.G. nr. 55/14.08.2003

Prin Hotărârea Guvernului nr.556/2002, a fost aprobat mandatul pentru realizarea strategiei de privatizare a unor societăţi comerciale aflate în portofoliul Ministerului Industriei şi Resurselor, printre acestea regăsindu-se şi Societatea Naţională a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti, denumită în continuare "SNP "Petrom" - SA".

SNP "Petrom" - SA este cea mai mare societate din România şi una dintre cele mai importante societăţi integrate de petrol şi gaze din Europa Centrală şi de Est, având un rol vital în economia românească. Societatea este cuprinsă în cadrul Programului PSAL II convenit cu Banca Mondială.

Derularea şi finalizarea procesului de privatizare a SNP "Petrom" - S.A. impune adoptarea unor măsuri privind clarificarea modalităţilor practice de îndeplinire a anumitor obligaţii ale statului, stabilite, prin lege, anterior declanşării acestui proces (transmiterea unor pachete de acţiuni ale SNP "Petrom" - S.A. către salariaţii acesteia) şi amendarea Statutului SNP "Petrom" - S.A..

SNP "Petrom" - S.A. a fost înfiinţată prin reorganizarea Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.49/1997, aprobată cu modificări prin Legea nr.70/1998, cu modificările şi completările ulterioare.

Statutul SNP "Petrom" - S.A. este prevăzut în anexa nr.1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.49/1997.

Statutul prevede participarea salariaţilor SNP "Petrom" - S.A. la privatizarea societăţii, fără a indica modalitatea practică de realizare a transferului acţiunilor către salariaţi.

În Legea nr.137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr.44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute limitativ modalităţile şi condiţiile participării salariaţilor la privatizarea societăţilor comerciale (proceduri, mod de calcul a preţului acţiunilor, metode de vânzare etc.).

Pentru realizarea în mod direct a transferului acţiunilor SNP "Petrom" - S.A. către salariaţii societăţii, s-a impus modificarea articolului 9 din anexa nr.1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.49/1997 prin includerea unei dispoziţii cu privire la modalitatea şi procedura efectuării transferului de acţiuni către salariaţi şi instituirea unei derogări de la prevederile Legii nr.137/2002 şi ale O.U.G. nr.88/1997.

La data de 1 august 2002, SNP "Petrom" - S.A. şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) au semnat Acordul de împrumut prin care Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a convenit să acorde SNP "Petrom" - S.A. un împrumut în valoare de 140.000.000 dolari SUA pentru retehnologizarea sectorului de rafinare. Ca o condiţie a acordării împrumutului, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a solicitat încheierea cu Ministerul Industriei şi Resurselor a unui Acord de sarcini, semnat la data de 1 august 2002, parte integrantă a Acordului de împrumut. Acesta prevede obligaţia Ministerului Industriei şi Resurselor de a oferi BERD, în momentul privatizării, preluarea unui pachet de până la 5% din capitalul social al SNP "Petrom" - S.A., prin conversia unei părţi a împrumutului în acţiuni.

Din perspectiva cadrului legislativ general aplicabil privatizării SNP "Petrom" - S.A, majorarea de capital, direct de către Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, fără a intra în competiţie cu alţi investitori, reprezintă o formă de diminuare a participaţiilor statului care derogă de la dispoziţiile Legii nr.137/2002 şi ale O.U.G. nr.88/1997.

Având în vedere obligaţia contractuală asumată de către stat prin Ministerul Industriei şi Resurselor s-a impus instituirea acestei derogări de la prevederile cuprinse în actele normative susmenţionate, derogare ce trebuie aprobată printr-un act normativ cu forţă juridică de lege.

Din perspectiva derulării cu celeritate şi în condiţii de eficienţă a privatizării societăţii s-a reglementat ca realizarea majorării de capital cu valoarea terenurilor prevăzute la art.12 din Legea nr.137/2002 să se facă derogându-se de la termenele prevăzute de acest act normativ.

Prin această măsură se urmăreşte eliminarea unor posibile sincope în cadrul privatizării SNP "Petrom" - S.A., avându-se în vedere ca la momentul obţinerii fiecărui certificat de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, societatea are obligaţia înregistrării majorării capitalului social. SNP "Petrom" - S.A. are încă numeroase terenuri pentru care procedura de emitere a certificatului de atestare a dreptului de proprietate este în curs de finalizare. Nu există, din raţiuni de ordin practic, posibilitatea de a realiza într-o singură etapă obţinerea acestor certificate pentru toate terenurile SNP "Petrom" - S.A. Pentru asigurarea realizării privatizării societăţii în termenul propus şi convenit cu organismele internaţionale şi pentru fluidizarea procesului de majorare a capitalului social cu valoarea terenurilor de către SNP "Petrom" - S.A., Ministerul Economiei şi Comerţului, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, va stabili termene adecvate la care să se facă această majorare.

Având în vedere neconcordanţa unor prevederi ale Statutului SNP "Petrom" - S.A. cu intenţia Guvernului de a înstrăina un pachet de acţiuni de 51% din capitalul social al SNP "Petrom" - S.A., a fost necesară modificarea prevederilor O.U.G. nr.49/1997, în sensul eliminării paragrafului 3 al art.9 din anexa nr.1, ce reglementează obligaţia menţinerii poziţiei statului ca acţionar majoritar al SNP "Petrom" - S.A.

În considerarea faptului că modificarea statutului societăţii este în mod legal şi principial o atribuţie a adunării generale a acţionarilor, aceasta problemă ridicându-se cu atât mai mult din perspectiva privatizării societăţii, s-a impus amendarea Statutului SNP "Petrom" - S.A., aşa cum a fost aprobat prin O.U.G. nr.49/1997, aprobată cu modificări prin Legea nr.70/1998. În acest sens, a fost prevazută, în mod expres, ca atribuţie a adunării generale a acţionarilor, modificarea Statutului SNP "Petrom" - S.A., conform voinţei acţionarilor săi.

Participarea angajaţilor la privatizarea SNP "Petrom" - S.A., conform prevederilor statutare în vigoare în acest moment, ar trebui să se facă în temeiul unui drept preferenţial de subscriere al angajaţilor SNP "Petrom" - S.A. "până la concurenţa limitei de 8% din capitalul social", atingerea acestei limite depinzând în exclusivitate de voinţa angajaţilor.

Folosirea termenului de "drept de preemţiune", în contextul paragrafului 4 al art.9 din Statutul SNP "Petrom" - S.A., generează o situaţie neclară în ceea ce priveşte conţinutul dreptului acordat angajaţilor şi modalitatea practică de exercitare a acestuia. În cazul unui veritabil drept de preemţiune, acesta trebuie să fie exercitat în momentul în care statul oferă spre vânzare orice pachet de acţiuni deţinute la SNP "Petrom" - S.A. şi anterior achiziţionării acestora de către orice terţ, inclusiv de către investitorul strategic.

Prin urmare, din perspectiva clarificării naturii dreptului oferit salariaţilor şi a modalităţii practice de exercitare a acestuia, se impune eliminarea termenului "drept de preemţiune" şi înlocuirea sa cu un termen (cum ar fi "drept să achiziţioneze"), care să excludă orice confuzie în ceea ce priveşte condiţiile de dobândire a acţiunilor SNP "Petrom" - S.A. de către angajaţii societăţii.

Având în vedere cele de mai sus şi obiectivele Guvernului în domeniul privatizării, s-a considerat necesară amendarea cadrului legal general aplicabil procesului de privatizare, în speţă Legea nr.137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării. În acest sens, au fost reglementate următoarele modificări:

- precizarea termenului de valabilitate a anunţului de vânzare sau ofertei de vânzare în cazul societăţilor comerciale din domeniul utilităţilor;

- reglementarea opţiunii instituţiei publice implicate ca, în cazul imposibilităţii încheierii contractului de privatizare cu ofertantul selectat conform grilei de punctaj stabilite anterior, să continue negocierile şi să finalizeze contractul de privatizare cu ofertantul care întruneşte punctajul imediat următor.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanţă prin avizul nr.1150/14.08.2003.



p. Ministrul economiei şi comerţului

secretar de stat

Iulian Iancu