Respectarea drepturilor consumatorilor la încheierea
contractelor de prestări servicii imobiliare

În conformitate cu Planul tematic de control pentru trimestrul II al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, în perioada 14 - 22 mai 2007 s-a desfăşurat, la nivel national, o acţiune tematică de verificare a operatorilor economici prestatori de servicii imobiliare.

În cadrul acţiunii de control au fost verificaţi 315 operatori economici, constatându-se abateri de la normele legale în vigoare la 251 dintre acestia.

Pentru abaterile constatate s-au aplicat:

? 132 avertismente;
? 119 amenzi contravenţionale în valoare de 264 500 lei;
? măsura opririi temporare a prestării serviciului la un număr de 56 operatori economici.

În municipiul Bucureşti, au fost verificaţi 16 operatori economici, constatându-se abateri de la legislatia privind protecţia consumatorilor la un numar de 9 operatori economici, pentru care au fost aplicate 9 amenzi contravenţionale în valoare de 19000 lei.

Abaterile constatate:

- neafişarea, în mod vizibil şi într-o formă neechivocă a listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate:
-
Exemple:
În judeţul Botoşani, SC S&S SRL Dorohoi, SC COMPETENT PUR SRL Dorohoi, SC IMOB COMPANY SRL Dorohoi şi SC BOTOŞANI IMOB SRL Botoşani, nu aveau afişata lista serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate.

În judeţul Cluj, la SC IMOBIL X SRL, SC CASA PHILADELFIA SRL, SC AGENŢIA IMOBILIARĂ ANCUŢA SRL, toate din Cluj-Napoca s-a constatat afişarea listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate, într-o forma ilizibilă, echivocă.

În judeţul Constanţa, la SC HOUSE OF LUCK SRL din localitatea Oltina şi la SC RICOMADRI SRL din localitatea Palazu Mare s-a constatat neafişarea listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente.

În judeţul Giurgiu, la SC EUROSUDEST SRL nu era afişata lista cu serviciile prestate şi a tarifelor aferente practicate.

În judeţul Olt, la agenţia imobiliară ce aparţine SC LEASING INVEST SRL Slatina s-a constatat neafişarea în mod vizibil a listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate.

În judeţul Prahova, SC VIGO REAL ESTATE SRL Ploieşti, SC PROPRIETĂŢI ADLER SRL Ploieşti şi SC VODAMOBILE SRL Ploieşti nu aveau afişate listele serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate.

- nerespectarea prevederilor Legii 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori:
-
Exemple:
În judeţul Galati, în contractul încheiat de SC RULPIT GAB SRL cu părţile contractante se prevede ca ”în cazul în care vânzătorul revine asupra deciziei de vânzare, agenţia are dreptul să reţină actul de proprietate al imobilului tranzacţionat şi să instituie interdicţie de vânzare la Biroul de Carte Funciară, până la achitarea taxei de intermediere, plus plata pentru daune interese”.

În judetul Neamţ s-a constatat existenţa unor clauze contractuale referitoare la penalităţile şi despăgubirile pe care trebuie să le suporte consumatorii, în cazul nerespectării contractului, clauza care creează în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, după cum urmează:
- SC IMOBILIARE SRC SRL Roman înscrie “nerespectarea obligaţiilor contractuale de către cumpărător îl obligă pe acesta la plata unor daune interese către agenţie în cuantum de 2000 euro” sau “dacă vânzătorul se răzgândeşte este obligat să plătească suma de 2000 Euro plus dublul avansului încasat;

- SC OSTROX TRADE SRL Roman înscrie ”nerespectarea obligaţiilor contractuale de către cumpărător, îl obligă la plata unor daune interese către agenţie de 2000 Euro, fără nici un drept de discuţii şi fără notificare prealabilă” sau “neplata comisionului până la data stabilită atrage după sine penalităţi de 5% pe zi din suma datorată”;

- SC FORTUNA IMOBILIARE SRL Piatra Neamţ şi SC AM VERO BEST SRL Piatra Neamţ înscriu “orice înţelegere separată cu cumpărătorii îl obligă pe proprietar la plata comisionului către agenţie plus o despăgubire de 100% din valoarea comisionului” sau “în cazul în care cumpărătorul nu plăteşte comisionul agenţiei, aceasta işi rezervă dreptul de a înainta în judecată pe cei responsabili şi va cere despăgubiri de 5% din valoarea imobilului”.

- nerespectarea prevederilor Ordinului nr. 92/2007 privind aprobarea Normei privind unele măsuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de către operatorii economici prestatori de servicii în cadrul contractelor preformulate folosite de către aceştia:
-
Exemple:
În judeţul Bacău, în contractele de prestări servicii încheiate de SC VESTIS MOBIL SRL Bacău, SC CLRYF SRL Bacău, SC SIMTEC SRL Bacău, SC IURASIL SRL Bacău, SC COM NEPTUN SRL Săuceşti - Agenţia CARINA, SC DENIS - ALL SRL Bacău, SC ELEMPION SRL Oneşti şi SC CASA IRIS SRL Oneşti nu erau menţionate clauze privind: modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, în cazul în care aceştia nu respectă termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv; informaţii complete despre condiţiile de despăgubire a consumatorilor în cazul în care aceştia au suferit pagube din culpa operatorilor economici; acordarea posibilităţii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau de cedare a acestora către terţi; notificarea consumatorilor şi solicitarea acordului acestora în cazul în care datele personale sunt cedate către terţi; momentul începerii şi cel al încetării contractului, cu posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 zile, fără taxe suplimentare; modalităţile de suspendare, încetare a serviciului prestat, condiţii, termene, notificări.

În judeţul Călăraşi, la ZIP ZIP SRL Călăraşi, în contractele de prestări servicii nu sunt menţionate informaţii despre situaţia juridică a imobilului, despre actele necesare pentru efectuarea tranzacţiei, costurile acestora, termenele în care acestea trebuie obţinute. Nu sunt incluse în contract drepturile părtilor şi care este responsabilitatea juridică a fiecărei părţi pentru nerespectarea obligaţiilor.

- La ARV HERA INVEST SRL şi la SC REGAL SRL nu se specifică în contracte momentul începerii derulării acestuia, cu posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 zile; nu sunt prevăzute informaţii despre condiţiile de despăgubire a consumatorilor, în cazul în care aceştia au suferit pagube din culpa operatorilor economici; nu sunt menţionate în contract informaţii despre modalitatea de notificare a consumatorilor şi de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor serviciilor ce urmează a fi prestate, a termenului de executare a serviciului. Consumatorii nu sunt informaţi cu privire la situaţia juridică a imobilului intermediat prin agenţie, ce acte sunt necesare pentru efectuarea tranzacţiei, cine are obligaţia de a le obţine, costurile acestora, termenele în care acestea trebuie obţinute; comisionul practicat la vânzare.
-
În judeţul Cluj, la SC CRISTAL GRUP SRL, agenţie imobiliară din Cluj-Napoca s-a constatat faptul că în cadrul contractului preformulat nu erau acordate informaţii referitoare la: momentul începerii şi cel al încetării contractului, cu posibilitatea denunţării unilaterale cu un preaviz de 30 de zile, fără taxe suplimentare; notificarea în scris, cu 30 zile înainte de data pentru care a fost încheiat contractul al cărui termen de valabilitate se prelungeşte în mod automat; acordarea posibilităţii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau de cedare a acestora către terţi; notificarea consumatorilor şi solicitarea acordului acestora în cazul în care datele personale sunt cedate către terţi.

În judeţul Constanţa, contractele de prestări servicii încheiate de către SC IMOB CLASS INVEST SRL Constanţa, SC CASA BLANCA INTERMED SRL Constanţa, SC DANIMAN STAR SRL Năvodari şi SC EURO TRAVEL SRL Constanţa cu consumatorii, nu aveau incluse menţiuni privind modul de soluţionare a eventualelor litigii ce se pot ivi între părţile contractante; contractele de prestari servicii încheiate de către SC CASA BLANCA INTERMED SRL Constanţa, SC 93 CYSAUTO SRL Năvodari, SC DANIMAN STAR SRL Năvodari, SC FII ACTIV SRL Constanţa şi SC DESTEMA SRL Constanţa cu consumatorii, nu cuprindeau menţiuni privind acordarea posibilităţii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau de cedare a acestora către terţi; contractul de prestări servicii încheiat de către SC 93 CYSAUTO SRL Năvodari cu consumatorii nu cuprindea menţiuni referitoare la modalitatea de notificare a consumatorilor şi de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor serviciilor.

În judeţul Vâlcea, SC PACINO SRL Rm. Vâlcea nu oferă posibilitatea consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau de cedare a acestora către terţi; la SC TAF CONSULTING SRL Rm. Vâlcea şi la SC IMOBILIARE CAPELLA SRL Rm. Vâlcea s-a constatat faptul că din contractele încheiate cu consumatorii lipsesc informaţiile prevăzute de art. 4 pct. l din Ordinul ANPC nr. 92/2007; la SC LAVCRIS SRL Rm.Vâlcea, SC SIMVIL SRL Rm.Vâlcea consumatorul nu este informat cu privire la posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fără taxe suplimentare; SC FAMILIAL CONSULT SRL Rm. Vâlcea nu informează consumatorii cu privire la procedurile de soluţionare a eventualelor litigii ivite între părţile contractante, SC DELUX IMOBILIARE SRL Rm.Vâlcea, în contractele de prestări servicii imobiliare încheiate cu vânzătorul şi cumpărătorul nu menţionează informaţia prevazută la lit. l din Ordinul nr. 92/2007; la SC GIMARTI SRL Rm.Vâlcea, contractele verificate nu cuprind informaţii cu privire la modalitatea de plată a serviciilor furnizate, nu acorda posibilitatea consumatorului de a refuza prelucrarea datelor personale; la SC BA-MA SRL Rm.Vâlcea, contractele încheiate cu consumatorii pentru prestarea serviciilor imobiliare nu conţin informaţiile prevăzute de art. 4 lit. l din Ordinul nr. 92/2007.

- neafişarea în mod vizibil a denumirii firmei şi a programului de funcţionare.

Pentru toate aceste abateri, operatorii economici au fost sancţionaţi contravenţional, în baza OG 21/1992, cu amendă cuprinsă între 1000 şi 3000 lei.

Recomandari pentru consumatori

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sfatuieste consumatorii de servicii imobiliare să solicite operatorilor economici, înainte de efectuarea tranzacţiei, informaţii complete despre imobilele ce urmează a fi achiziţionate sau închiriate, în conformitate cu obligaţiile de informare impuse de actele normative în vigoare.

Aceste informaţii esenţiale trebuie să fie menţionate şi în contracte sau în anexe la contracte şi să cuprindă următoarele:
- situaţia juridică a imobilului şi dacă aceasta permite tranzacţionarea,
- informatii privind provenienta (proprietarul) imobilului,
- informaţii privind starea de fapt în care se află imobilul,
- actele necesare pentru efectuarea tranzacţiei, cine are obligaţia de a le obţine, costurile acestora, termenele în care acestea trebuie obţinute,
- drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi şi care este răspunderea juridică a fiecărei părţi pentru nerespectarea obligaţiilor, cine suportă riscurile fiecărei tranzacţii,
- comisionul practicat de agenţie,
- suma percepută de către operatorul economic în cazul în care consumatorul se răzgândeşte,
- dacă la efectuarea tranzacţiei operatorul economic colaborează cu altă agenţie, consumatorii trebuie să cunoască toate datele referitoare la această agenţie, mai ales în cazul în care costurile acestei colaborări sunt suportate de către consumator,
- dacă se folosesc practici comerciale abuzive sau vânzarea se face condiţionat, etc.

Atenţionăm consumatorii să fie foarte atenţi la clauzele referitoare la comisioanele sau sumele impuse de operatori cu titlu de despagubire în cazul în care consumatorul renunţă la tranzacţie din culpa sa.