Nota de Fundamentare -HG nr.30/12.01.2011

NOTĂ DE FUNDAMENTARE
la Hotărârea Guvernului nr. 30 /2011
pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Reabilitare DN 66, tronson Petroşani - Simeria, km 136+000 - km 210+516”

Secţiunea 1
Titlul prezentului act normativ
Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Reabilitare DN 66, tronson Petroşani - Simeria, km 136+000 - km 210+516”

Secţiunea a 2-a
Motivele emiterii prezentului act normativ
1. Descrierea situaţiei actuale


Drumurile publice din România reprezintă o componentă principală a sistemului naţional de transport şi constituie obiectul exclusiv al proprietăţii publice.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 947/1990 privind modernizarea reţelei de drumuri existente şi construcţia de autostrăzi în România s-a aprobat Programul naţional de modernizare a drumurilor existente şi construcţia de centuri ocolitoare şi autostrăzi în România, beneficiar fiind Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Cadrul general al politicii Guvernului constă în asigurarea şi susţinerea unei infrastructuri adecvate dezvoltării obiectivelor socio-economice prin modernizarea, dezvoltarea şi administrarea eficientă a sectorului rutier, cu accent pe extinderea numărului de autostrăzi, modernizarea şi lărgirea drumurilor existente, construirea de centuri ocolitoare şi a facilităţilor aferente.
2.Schimbări preconizate Înaintea demarării construcţiei de autostrăzi, drumuri naţionale, centuri ocolitoare, poduri şi pasaje în România, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România este obligată să aprobe proiectele de investiţii publice, în conformitate cu art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare şi să stabilească necesarul de fonduri pentru investiţiile care se cuprind în programele de investiţii anuale.
Situaţia existentă
DN 66 este amplasat în judeţul Hunedoara, face legătura între localităţile Filiaşi şi Simeria pe o lungime de circa 210,5 km. Se desprinde din DN 6 la ieşirea din localitatea Filiaşi şi face joncţiunea cu DN7 înainte de ieşirea din localitatea Simeria.
În prezent DN 66 se suprapune peste traseul European 79, iar in viitor peste ramura ce duce spre Atena, a Culoarului IV – European.
Tronsonul este cuprins între ieşirea din Municipiul Petroşani (km 136+000), traversează comunele Baniţa, Baru, Pui, Sălaşu de Sus, Santamaria Orlea, oraşul Haţeg, comuna Bretea Română, Oraşul Călan, comuna Bacia şi extravilanul oraşului Simeria.
Elementele geometrice în plan şi în profil longitudinal ale drumului sunt influenţate de formele de relief traversate. Din acest punct de vedere, drumul poate fi împărţit în patru tronsoane:
- pe primii 17 km până în zona localităţii Merişor (km 153+000), drumul este amplasat într-o zonă deluroasă cu serpentine, curbe cu raze mici şi pante longitudinale accentuate de până la 8 – 9 %;
- între localitatea Merişor şi oraşul Haţeg (km 181+000) pe circa 28 km, DN 66 este amplasat într-o zonă cu mici denivelări datorate traversării dealurilor, teraselor cu pante longitudinale de până la 4%;
- între ieşirea din oraşul Haţeg km 181+000 şi km 186+000 pe aproximativ 5 km, DN 66 traversează cu pante accentuate şi curbe cu raze mici Dealul Bursucului din Pădurea Haţeg cu pante longitudinale de peste 7%;
- de la ieşirea din Pădurea Haţeg (în dreptul intrării în U.M.) şi până la intersecţia cu DN 7 la Simeria, pe circa 25 km drumul se află în Câmpia de Jos a râului Strei şi prezintă pante numai la urcarea pe pasaje superioare şi poduri.
Încadrarea obiectivului în politicile de investiţii generale, sectoriale sau regionale
Proiectul de încadrează în strategia de modernizare a CNADNR de modernizare a drumurilor naţionale din Romania. CNADNR urmăreste asigurarea legăturilor între localităţi, în condiţii de siguranţă si confort. In urma îmbunătăţirii stării tehnice a drumului se va favoriza dezvoltarea economică a zonei, intensificarea transporturilor si exloatarea mai eficienta a terenurilor prin noi investiţii in zona.
Acest proiect se încadrează în politicile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei circulaţiei rutiere pe drumurile publice în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările şi completările ulterioare prin care administratorul trebuie să menţină drumurile în stare tehnică corespunzătoare desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă.
Proiectul se încadrează în scopul şi obiectul de activitate ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, reglementate prin Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 84/2003, aprobată prin Legea nr. 47/2004.
Impactul Proiectului asupra situaţiei existente; prognoze pe termen mediu şi lung
Pe termen mediu şi lung efectele obţinute prin reabilitarea tronsonului de drum national DN 66, Petroşani – Simeria:
- se va fluidiza traficul din această zonă;
- vor fi asigurate condiţiile activitaţii de aprovizionare, se vor reduce perioadele respectiv costurile de transport, consumul de carburanţi şi se va asigură o reducere a costurilor de intreţinere şi reparaţie ale vehiculelor;
- se va asigura mărirea confortului participanţilor la trafic;
- imbunataţirea siguranţei circulaţiei;
- reducerea numarului de accidente;
- oportunităţi sporite de dezvoltare economico-sociala pentru localitaţile strabatute de DN 66.
Viteza de circulaţie si siguranţă circulaţiei vor creste.
Prin asigurarea fluiditaţii traficului, volumul noxelor va scădea, reducandu-se poluarea. Prin pereerea sanţurilor si rigolelor, va fi asigurată protecţia solului impotriva apelor ce provin de pe platforma drumului.
Locuri de munca nou create : aprox. 125 in perioada de execuţie si supervizare a lucrărilor.
Obiectivele socio-economice ale Proiectului
Prin reabilitarea Drumului naţional 66 se urmareste asigurarea legaturii intre localităţi, in condiţii de siguranţă si confort. In urma imbunătăţirii starii tehnice a drumului se va favoriza dezvoltarea economica a zonei, intensificarea transporturilor si exploatarea mai eficientă a terenurilor prin noi investiţii in zonă.
Suprafaţa estimată a terenului ocupat permanent / temporar
Pentru realizarea lucrărilor este necesar a se ocupa terenuri atât pentru lucrările definitive cât şi pentru lucrări temporare, inclusiv organizarea de şantier, în suprafaţă totală de 184,00 ha.
La elaborarea documentaţiilor s-au avut în vedere atât prevederilor O.G. nr.43/1997 privind regimul drumurilor, modificata si completata şi ale Legii nr. 18/ 1991 aFondului Funciar.
La calculul suprafeţelor ocupate definitiv s-a avut în vedere atât spaţiul necesar lucrărilor de asigurare a lătimii platformei drumului de 10,00 m la nivelul amprizei cât şi a spaţiilor de siguranţă.
Terenurile ocupate sunt atât de natură agricola cât şi silvică. Suprafeţele de teren ocupate definitiv sunt:
-terenuri agricole - 15,00 ha;
-terenuri silvice - 2,00 ha
-----------------
TOTAL 17,00 ha

SOLUŢII TEHNICE PROPUSE
Lucrări de drum
• asigurarea unei lăţimi a platformei drumului de 10,00 m cu un carosabil de 7,00 m şi două acostamente de cate 1,50 m fiecare, din care câte 0,75 m sunt benzi de încadrare a carosabilului (zone consolidate);
• ranforsarea sistemului rutier, realizată prin frezarea pe 1 cm adâncime medie, aşternerea unui strat de mixtură asfaltică de nivelare peste care se aştern 2 straturi (binder şi beton asfaltic de uzură de 5 cm, respectiv 4 cm);
• refacerea acostamentelor la drum;
• repararea şi consolidarea lucrărilor accesorii la drum (acostamente, parapeţi, ziduri de sprijin, consolidări, şanţuri, drenaje, apărări de maluri în lungul drumului unde curentul apei este în contact cu acostamentul;
• amenajarea de intersecţii şi accese la drumuri laterale, accese la proprietaţi, parcaje, staţii de autobuz, benzi suplimentare de staţionare în localităţi, spaţii pentru depozitarea materialelor de întreţinere, în special pentru timp nefavorabil etc.;
• banda a treia pentru circulaţia lentă pe circa 9 km;
• refacerea în soluţii moderne a pasajelor de nivel cu calea ferată.
Lucrari de poduri
• reparaţii la tabliere (plăci, console, etc.);
• reparaţii la elevaţiile infrastructurii;
• reparaţii la fundaţii afuiate sau cu caverne;
• curăţirea albiei în zona podurilor;
• refacerea accesoriilor (parapeţi, scări de taluz, trepte, casiuri etc.);
• consolidarea malurilor în zona podurilor;
• trepte de fund unde curentul apei erodează;
• refacerea căii si a hidroizolaţiei pe pod;
• reconstrucţia trotuarelor şi a parapeţilor pietonali;
• prevederea de parapeţi direcţionali.
Lucrari de podeţe
• inlocuirea podeţelor cu deschideri sub 2,00 m cu podeţe cu deschiderea minimă de 2,00 m;
• prelungirea lungimii podeţelor existente în vederea asigurării lăţimii platformei de 10,00 m;
• prelungirea lungimii podeţelor existente în zona unde se construieşte banda a treia, pentru circulaţia lentă;
• amenajarea racordării cu terasamentele, a radierelor, a camerelor de cădere din amonte şi a zonei aval;
• decolmatarea şi reprofilarea albiei, precum şi refacerea radierelor;
• lucrări de calibrare a albiei în zona podeţelor şi între acestea, unde este cazul.
În zonele unde debuşeul podului nu este asigurat, atât la curgere normală cât şi la viituri, au fost prevăzute lucrări suplimentare inclusiv podeţe noi.

Siguranţa circulaţiei
Va fi realizată întreaga semnalizare rutieră în conformitate cu standardele şi normele în vigoare, atât cea verticală cât şi cea orizontală.

ANALIZA IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI
Impactul realizării variantei de ocolire va fi preponderent pozitiv. Proiectul respectă prevederile Directivei Consiliului Europei nr.85/337/EEC privind Evaluarea Impactului asupra Mediului, modificata şi completată de Directiva 97/11/EC, contribuie la atingerea obiectivului sustenabilităţii din punct de vedere al politicii europene privind schimbările climaterice, stoparea reducerii biodiversităţii, respectă principiile acţiunii preventive şi compensării influenţei nefavorabile asupra mediului la sursa producerii, respectă principiul “poluatorul plăteşte” şi nu afectează siturile NATURA 2000, parcuri naţionale, habitate naturale specifice sau situri istorice.
Reabilitarea tronsonului de drum national DN66, Petroşani – Simeria, are un efect benefic asupra mediului, şi anume:
- se scoate traficul greu din oraş, se îmbunătăţesc condiţiile de trafic, prin acestea creşte viteza de circulaţie, se reduc frânările, rezultând o economie de combustibil, o economie de timp şi o scădere a volumului de noxe;
- zgomotul produs de autovehicule se va diminua simţitor, faţă de cel actual;
- albiile traversate se vor calibra şi se vor înlătura sursele de blocare cu buşteni a scurgerii apelor.
3.Alte informaţii Nu au fost identificate