Nota de fundamentare - O.U.G. nr. 110/21.12.2006

Prezentul act normativ vizează efectuarea unor corelaţii legislative imperios necesare pentru aplicarea, începând cu 1 ianuarie 2007, a prevederilor Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Urgenţa promovării prezentului act normativ sub forma unei ordonanţe de urgenţă este determinată de faptul că potrivit prevederilor art.4 din Legea nr.571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, orice modificare sau completare adusă acestuia, după data de 1 ianuarie 2007, intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor.
În acest context aplicarea prevederilor Legii nr.343/2006 pentru care se propune modificare, se poate realiza numai prin adoptarea prezentului act normativ.
În acest scop:
Pentru continuarea finanţării proiectelor cu asistenţă financiară din partea Uniunii Europene sau a altor organisme internaţionale derulate de către regiile autonome din subordinea consiliilor locale şi a consiliilor judeţene, precum şi de către societăţile comerciale în care consiliile locale şi/sau judeţene sunt acţionari majoritari în baza unor acorduri/contracte de împrumut ratificate/ aprobate prin acte normative, este necesar ca impozitul pe profit datorat de aceşti contribuabili să fie considerat venit al bugetelor locale respective şi după data de 1 ianuarie 2007, în condiţiile în care prevederile legale aplicabile în acest domeniu, menţionează acest impozit ca sursă de constituire a Fondului de Întreţinere, Înlocuire şi Dezvoltare prin care se finanţează aceste proiecte.
Înlocuirea noţiunii de „buget consolidat” cu cea de „buget de stat”, are ca motivaţie prevederile Legii nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările, care în art.2, la punctul 7, defineşte noţiunea de „buget general consolidat” ca fiind ansamblul bugetelor (incluzând bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, etc.), componente ale sistemului bugetar agreate şi consolidate pentru a forma un întreg. Trimiterea din Codul fiscal, modificat şi completat prin Legea nr.343/2006, în forma publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.662 din 1 august 2006, nu arată căruia dintre toate bugetele incluse în bugetul general consolidat îi va reveni venitul ce va fi încasat ca urmare a tranzacţiilor cu proprietăţi imobiliare şi în consecinţă, ce buget va putea efectua cheltuieli din sumele respective.
Pentru asigurarea concordanţei în aplicarea prevederilor referitoare la încadrarea în categoria microîntreprinderilor în ceea ce priveşte condiţia legată de ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management în veniturile totale, începând cu 1 ianuarie 2007 se impune verificarea acestei cerinţe şi în cursul anului fiscal.

Legea nr.343/2006 pentru modificarea şi completarea Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, conţine la art.161 alin.(18) din Codul fiscal, o redactare care ar putea ridica probleme de aplicare a prevederilor respective. Este evident că o prevedere referitoare la neadmiterea suplimentărilor certificatelor de scutire după data de 1 ianuarie 2006 nu ar avea sens, având în vedere ca modificările şi completările aduse Codului fiscal prin art.I al Legii nr.343/2006, intra în vigoare la 1 ianuarie 2007. Prin urmare, se impune modificarea în regim de urgenţă a respectivului text prin înlocuirea datei de 1 ianuarie 2006 cu 1 ianuarie 2007.
În ceea ce priveşte taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, menţionăm că prin Legea nr.343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, ce urmează a intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2007, regimul accizelor pentru autoturisme şi autoturisme de teren, inclusiv cele rulate din import, a fost înlocuit cu regimul taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, ca urmare a desfiinţării frontierelor vamale cu statele membre ale Uniunii Europene şi a liberei circulaţii a mărfurilor între aceste state.
Sfera de aplicare a taxei speciale prevăzută iniţial în proiectul de lege cuprindea autoturismele şi autovehiculele, inclusiv comerciale, cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone inclusiv.
În cadrul procedurii de aprobare a proiectului de lege, s-a propus completarea textului privind sfera de aplicare a taxei speciale în sensul exceptării de la plata acestei taxe a autoturismelor echipate special pentru persoanele cu handicap, precizare care a fost admisă.
După publicarea Legii nr.343/2006 în Monitorul Oficial al Romaniei, s-a constatat că faţă de textul iniţial al articolului privind taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule lipsea sintagma „cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone inclusiv” , situaţie în care taxa a devenit aplicabilă tuturor autovehiculelor, inclusiv celor de mare tonaj utilizate pentru transportul de mărfuri, transportul de persoane, în lucrări agricole şi industriale. Intrucât formula de calcul a taxei speciale a fost concepută pentru a fi aplicată în cazul autoturismelor şi autovehiculelor cu masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, determinarea taxei speciale pentru autovehiculele de mare tonaj pe baza aceloraşi elemente de calcul ar conduce la obligaţia plăţii unor sume exagerat de mari.
Mai mult, aplicarea taxei speciale în cazul autovehiculelor de mare tonaj noi, ce ar urma să se înmatriculeze pentru prima dată în Romania după data de 1 ianuarie 2007, ar avea consecinţe nefavorabile şi asupra programului de reînnoire a parcului auto şi implicit în creşterea gradului de poluare.
Totodată, în urma consultărilor ulterioare cu experţi ai Comisiei Europene, se impune şi corelarea reglementărilor naţionale cu cele practicate de majoritatea statelor membre în sensul că în sfera de aplicare a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule nu sunt cuprinse cele care aparţin misiunilor diplomatice.
Având în vedere cele de mai sus, se impune modificarea în regim de urgenţă a prevederilor în cauză şi eliminarea necorelărilor cu practica europeană.

Faţă de cele prezentate, a fost promovată prezenta Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanţă de urgenţă, prin avizul nr.1740/19 decembrie 2006. De asemenea, Consiliul Economic şi Social a avizat favorabil proiectul de ordonanţă de urgenţă, prin avizul nr.3028/18 decembrie 2006.

Ministrul finanţelor publice
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului
Radu Mircea Berceanu