Nota de Fundamentare -OUG nr.99/30.10.2013

NOTĂ DE FUNDAMENTARE
la Ordonanţa de urgenţă nr. 99 /2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013 

Secţiunea 1
Titlul actului normativ

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013
Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii prezentului act normativ

1. Descrierea situaţiei actuale
În temeiul art.6 din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, legile bugetare anuale pot fi modificate în cursul exerciţiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai târziu până la data de 30 noiembrie.
Totodată, potrivit prevederilor art.15 alin.(2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr.69/2010 într-un an bugetar nu pot fi promovate mai mult de două rectificări bugetare şi acestea nu pot fi promovate în primele 6 luni ale anului.
În acest context la sfârşitul lunii iulie 2013 a fost aprobată Ordonanţa Guvernului nr.17/2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013, care a avut ca principale obiective asigurarea fondurilor necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii unor instituţii, asigurarea fondurilor necesare pentru medicamente, cu şi fără contribuţie personală şi pentru medicamente şi materiale sanitare specifice programelor naţionale de sănătate, alocarea de fonduri pentru achitarea unor plăţi restante în special la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi corelarea planificării bugetare cu evoluţia prognozată a indicatorilor macroeconomici şi execuţia bugetară pe primele şase luni ale anului.
Ca urmare a acestei rectificări bugetare deficitul bugetului general consolidat pe anul 2013 s-a majorat de la 13.394,1 milioane lei cât a fost estimat iniţial, respectiv 2,1% din produsul intern brut, la 14.700,0 milioane lei, respectiv 2,3% din produsul intern brut, în bază cash, ca urmare a luării în considerare şi a impactului Programului naţional de dezvoltare a infrastructurii.
A doua rectificare bugetară pe anul 2013 propusă prin acest act normativ este determinată de:
• Analiza rezultatelor bugetare pe perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2013 scoate în evidenţă nerealizarea ţintei de venituri în august şi septembrie cu 2,6 miliarde lei, şi o prognoză de nerealizare, cumulată pentru perioada august-decembrie 2013 de peste 3,7 miliarde lei.
Execuţia bugetului general consolidat s-a încheiat cu un deficit de -8,1 miliarde lei, respectiv 1,30% din produsul intern brut, nivel ce se menţine în limitele ţintelor politicii bugetare stabilite pentru anul în curs.
Deşi la 9 luni se constată o încadrare în ţinta de deficit se remarcă o abordare prudentă a politicii de cheltuieli pe fondul reorganizării Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, aspect de natură să genereze riscul de nerealizare a veniturilor pe anul 2013.
• Creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene determină o majorare a deficitului bugetar prin creşterea cofinanţării naţionale.
• Evoluţia principalilor indicatori macroeconomici care stau la baza rectificării bugetare pe anul 2013:
 Scăderea produsului intern brut nominal, faţă de situaţia prezentată la prima rectificare, este determinată de scăderea deflatorului, ceea ce conduce la o creştere a produsul intern brut real.
 Cea mai importantă modificare se înregistrează în domeniul preţurilor, îndeosebi datorită impactului măsurii de reducere a TVA de la 24% la 9% la toate sortimentele de pâine şi făină începând cu 1 septembrie 2013. Măsura a fost introdusă prin Ordonanţa Guvernului nr.16/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare.
 Evoluţia economică din prima parte a anului a fost superioară estimărilor iniţiale, dar bazată mai mult pe cererea externă decât pe consum şi investiţii; în această perioadă exporturile s-au majorat semnificativ, iar importurile s-au redus; aceste modificări structurale nu au fost favorabile pentru evoluţia veniturilor bugetare.
 Creşterea economică de 1,8% din primul semestru al acestui an s-a datorat în mare parte contribuţiei pozitive a exportului net de 5,4%, ca urmare a creşterii exporturilor de bunuri şi servicii cu 11,9%, în timp ce importurile de bunuri şi servicii au rămas la acelaşi nivel cu cele din semestrul I 2012, în termeni reali. Cererea internă s-a diminuat cu 3,4%, în principal, din cauza scăderii formării brute de capital fix cu 3,9% şi a reducerii stocurilor din economie.
 În primele 8 luni producţia industrială s-a majorat cu 6,6%, în timp ce volumul lucrărilor de construcţii s-a redus cu 0,6%.
 În sectorul extern, exporturile de bunuri, în primele 8 luni ale anului curent, au cunoscut o majorare cu 7,9%. Importurile de bunuri în primele 8 luni ale acestui an s-au redus cu 0,8%, în principal ca urmare a diminuării importurilor din zona extracomunitară cu 11,4%.
 Rezultatele economice de până în prezent argumentează posibilitatea realizării unei creşteri economice de circa 2,2% faţă de 1,6% cât
s-a avut în vedere la elaborarea legii bugetului de stat şi un produs intern brut în valoare nominală de 625,6 miliarde lei, faţă de 623,3 miliarde lei cât s-a estimat iniţial.
• Reducerea costurilor de finanţare, pe fondul îmbunătăţirii indicatorilor macroeconomici, are o influenţă asupra scăderii semnificative a cheltuielilor cu dobânzile.
• Susţinerea cererii agregate din economie prin nereflectarea integrală a nerealizării veniturilor în ajustarea de cheltuieli, majorând astfel deficitul bugetar.
• Continuarea procesului de consolidare fiscală, în sistem ESA, de la 3% din PIB în 2012 la circa 2,6% în 2013, păstrând obiectivul de ajustare a deficitului pe termen mediu prevăzut de Tratatul privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul Uniunii Economice şi Monetare (Tratatul Fiscal).
• Încheierea unui nou Acord Stand-by de tip preventiv, dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, aprobat de Consiliul Directorilor Fondului Monetar Internaţional la sfârşitul lunii septembrie a.c., care prevede continuarea procesului de consolidare fiscală şi a reformelor structurale începute sub anteriorul program, pentru stimularea creşterii economice şi asigurarea stabilităţii macroeconomice.
• Necesitatea asigurării fondurilor necesare unor ordonatori principali de credite în vederea desfăşurării normale a activităţii acestora până la finele anului.
• Necesitatea asigurării fondurilor necesare desfăşurării normale a activităţii unităţilor administrativ-teritoriale până la finele anului.
• Reevaluarea principalilor indicatori macroeconomici ca urmare a prognozei de toamnă a Comisiei Europene;
• Necesitatea corelării planificării bugetare cu evoluţia prognozată a indicatorilor macroeconomici şi execuţia bugetară pe primele nouă luni ale anului;

Având în vedere cele de mai sus, pentru reflectarea în buget a influenţelor financiare ale măsurilor şi acţiunilor menţionate mai sus se impune rectificarea bugetului de stat pe anul 2013.
Nepromovarea prezentului act normativ ar putea avea drept consecinţe negative următoarele:
- riscul neasigurării fondurilor necesare unor ordonatori principali de credite în vederea desfăşurării activităţii acestora în bune condiţii până la finele anului;
- riscul neasigurării fondurilor necesare desfăşurării normale a activităţii unităţilor administrativ-teritoriale până la finele anului;
- riscul necorelării planificării bugetare cu evoluţia prognozată a indicatorilor macroeconomici şi execuţia bugetară pe primele nouă luni ale anului.

În consecinţă toate elementele prezentate mai sus vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată.
Ca urmare, aceasta impune adoptarea de urgenţă a prezentului act normativ.

2. Schimbări preconizate
Ca urmare a luării în considerare a unei creşteri economice de 2,2% faţă de 1,6% cât a fost avut în vedere la elaborarea bugetului de stat pe anul 2013 şi a creşterii produsului intern brut nominal estimat de la 623.314 milioane lei la 625.617 milioane lei, prin prezentul act normativ se propune:
1. Modificarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat pe anul 2013:
a) Veniturile bugetului de stat pe anul 2013, se diminuează, pe sold, cu -2.909,0 milioane lei şi se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:
- impozitul pe profit: -64,8 milioane lei;
- impozit pe venit şi salarii: -205,9 milioane lei;
- taxa pe valoarea adăugată: -635,6 milioane lei din care 270,6 milioane lei sume alocate unităţilor administrativ-teritoriale;
- accize: - 648,1 milioane lei;
- alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii: -124,0 milioane lei;
- impozit pe comerţul exterior şi tranzacţii internaţionale: -150,0 milioane lei;
- venituri nefiscale: -1.133,0 milioane lei.
Veniturile reprezentând taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi se majorează cu +92,4 milioane lei.
b) Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2013, se diminuează, pe sold, cu suma de -1.624,5 milioane lei.
Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:
 Cheltuielile de personal cresc cu +242,2 milioane lei;
 Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu +0,4 milioane lei;
 Cheltuielile cu dobânzile scad cu -669,3 milioane lei;
 Cheltuielile cu subvenţiile se diminuează cu -103,2 milioane lei;
 Transferurile între unităţi ale administraţiei publice se diminuează cu -204,3 milioane lei;
 Alte transferuri se diminuează cu -473,2 milioane lei;
 Cheltuielile cu asistenţa socială scad cu -309,8 milioane lei;
 Fondurile de rezervă se majorează cu +273,8 milioane lei;
 Cheltuielile de capital se diminuează cu -76,3 milioane lei.
Influenţele la cheltuielile bugetului de stat pe ordonatori principali de credite se prezintă astfel:
b1) din bugetul de stat, sume suplimentare au fost propuse a fi alocate pentru:
• Ministerul Afacerilor Interne: +200,1 milioane lei;
• Ministerul Justiţiei: +99,2 milioane lei;
• Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor: +23,0 milioane lei, fonduri necesare pentru asigurarea sumelor aferente “Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire, control şi eradicare a bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor, cu impact direct asupra asigurării ţinerii sub control a bolilor animalelor cu transmitere la om”.
• Ministerul Afacerilor Externe: +13,0 milioane lei;
• Camera Deputaţilor: +12,0 milioane lei;
b2) diminuări ale bugetelor ordonatorilor principali de credite, între care menţionăm, în principal:
• Ministerul Finanţelor Publice- Acţiuni Generale: -584,7 milioane lei;
• Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: -520,4 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 57 „Asistenţă socială” (-330,1 milioane lei), titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice” (-89,7 milioane lei) , din care transferuri pentru echilibrarea Bugetului asigurărilor sociale de stat şi Bugetul asigurărilor pentru şomaj (-64,0 milioane lei), titlulul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” (-81,7 milioane lei), titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă” (-13,4 milioane lei);
• Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice: -315,1 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice” (-280,0 milioane lei), titlul 55 „Alte transferuri” (-21 milioane lei) şi titlul 20 „Bunuri şi servicii” (-6 milioane lei);
• Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice: -178,1 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” (-200,0 milioane lei);
• Ministerul Transporturilor: -134,3 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 55 „Alte transferuri” (-225,1 milioane lei). De asemenea, s-a avut în vedere asigurarea sumei de 190,0 milioane lei pentru finanţarea în anul 2013 a proiectelor de investiţii la magistralele de metrou.
• Ministerul Economiei: -29,2 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 55 „Alte transferuri” (-42,8 milioane lei) şi la titlul 71 „Active nefinanciare” (-7,3 milioane lei);
• Ministerul Sănătăţii: -54,5 milioane lei, diminuare datorată în principal execuţiei bugetare la transferurile către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, reprezentând contribuţii de asigurări sociale de sănătate pentru pensiile sub 740 lei;
• Ministerul pentru Societatea Informaţională: -50,8 milioane lei;
• Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: -47,1 milioane lei, diminuare datorată execuţiei bugetare, în principal la titlul 20 „Bunuri şi servicii” (-11,8 milioane lei), titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” (-30,0 milioane lei) şi titlul 71 „Active nefinanciare” (-11,4 milioane lei);
• Ministerul Finanţelor Publice: -46,5 milioane lei;
• Ministerul Apărării Naţionale: -33,5 milioane lei;
2. Diminuarea bugetului fondurilor provenite din credite externe, pe sold, cu suma de -25,1 milioane lei, influenţă care se regăseşte la Ministerul Afacerilor Interne.
3. Diminuarea bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate atât la venituri, cât şi la cheltuieli cu suma de -88,2 milioane lei.
4. Suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată către bugetele locale cu suma de 270,6 milioane lei astfel:

a) Suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor cu suma de 7,9 milioane lei, astfel:
 8,5 milioane lei se alocă pentru plata salariilor, sporurilor, indemnizaţiilor şi a altor drepturi salariale în bani stabilite prin lege, precum şi pentru plata contribuţiilor aferente acestora la învăţământul special şi centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională;
 0,6 milioane lei se retrag din sumele destinate plăţii sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unităţile de învăţământ special şi din centrele de resurse şi asistenţă educaţională, în cuantumul prevăzut prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 230/2011, prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2012 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, precum şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2013;

b) Suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti cu suma de 256,1 milioane lei, astfel:
 204,1 milioane lei se alocă pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la art. 104 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru plata salariilor, sporurilor, indemnizaţiilor şi a altor drepturi salariale în bani stabilite prin lege, precum şi pentru plata contribuţiilor aferente acestora;
 25,0 milioane lei se retrag din sumele destinate plăţii sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, în cuantumul prevăzut prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 230/2011, prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2012 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, precum şi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2012 privind luarea unor măsuri în domeniul învăţământului şi cercetării, precum şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute în hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2013;
 77,0 milioane lei se alocă pentru finanţarea drepturilor asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiile lunare;

c) Suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale cu suma de 6,6 milioane lei pentru judeţul Suceava, potrivit prevederilor art. XII alin.(1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, aprobată prin Legea nr.240/2011, pentru achitarea obligaţiilor financiare restante aferente împrumutului extern contractat pentru realizarea Programului „Utilităţi şi mediu la standarde europene în judeţul Suceava”;

d) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi Municipiului Bucureşti pe anul 2013, rezervate potrivit anexei nr. 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2013 nr.5/2013 pentru finanţarea cheltuielilor prevăzute la art.104 alin.(2) lit.b)-d) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, în cuantum de 24 milioane lei se repartizează pe judeţe şi municipiul Bucureşti.

5. Prelungirea termenului de depunere a cererilor întocmite de către unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice, până la data de 29 noiembrie 2013, în vederea alocării sumelor aprobate prin Ordonanţa Guvernului nr.17/2013 şi rămase nerepartizate, pentru achitarea plăţilor restante înregistrate, la data de 30 septembrie 2013, în contabilitatea acestora, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, faţă de furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări, ori faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.

6. Alocarea sumei de 400 milioane lei prevăzută în bugetul Ministerului Transporturilor pe anul 2013 pentru majorarea capitalului social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători”-S.A. cu destinaţia plăţii tarifului de utilizare a infrastructurii către Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”. Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” utilizează sumele primite pentru:
- achitarea obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj precum şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, inclusiv pentru achitarea obligaţiilor restante ale filialelor proprii care înregistrează restanţe la aceste bugete;
- achitarea sumei de 92.295.024,78 lei către S.C.E.ON Gaz Distribuţie S.A. ca urmare a preluării prin contract de cesiune de creanţă de către S.C. E.ON Gaz Distribuţie - S.A, în calitate de cesionar, a creanţei asupra Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., de la S.C. E.ON Energie România - S.A., în calitate de cedent.
Achitarea sumei către S.C.E.ON Gaz Distribuţie S.A. este condiţionată de plata de către această societate, din fonduri proprii, a dividendelor cuvenite Ministerului Economiei, în sumă de 92.295.024,78 lei într-un cont special distinct deschis pe numele acestuia la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
Includerea textului de la articolul 17 din prezentulact normativ are la bază Convenţia nr.1A/2594/2013 încheiată între E.ON Energie România S.A. şi Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R S.A. potrivit căreia se creează un mecanism de stingere de datorii similar cu cel creat prin Ordonanţa Guvernului nr.18/2010 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2010. Intrarea în vigoare a Convenţiei este afectată de condiţia suspensivă a publicării şi intrării în vigoare a prezentului act normativ până la data de 15 noiembrie 2013.

7. Alocarea sumei de 225,0 milioane lei din veniturile provenite din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră alocate României Ministerului Transporturilor (190 milioane lei) pentru lucrări de investiţii la metrou şi Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice (35 milioane lei) pentru lucrări de împădurire. Sumele alocate acestor ordonatori principali de credite au destinaţia prevăzută de art. 10 alin. (3) lit.c) şi f) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003.

8. Abrogarea art.31 din Legea bugetului de stat pe anul 2013 nr.5/2013 are în vedere propunerea Ministerului Transporturilor, transmisă cu adresa nr.43253/10.10.2013, de redistribuire a sumei de 5.000,0 mii lei destinată achiziţionării unui elicopter de către Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă la alte naturi de cheltuieli.

9. Majorarea deficitului bugetului general consolidat de la 14.700,0 milioane, respectiv 2,3% din produsul intern brut, la 15.900,0 milioane lei, respectiv 2,5% din produsul intern brut, în bază cash. Suma de 1.200,0 milioane lei cu care se majorează deficitul bugetar se alocă suplimentar pentru cofinanţarea naţională aferentă proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare.

3. Alte informaţii
Pentru ca prezentul act normativ să poată fi aprobat este necesară derogarea de la prevederile art.6 lit. a), b) şi c) şi art.16 din Legea responsabilităţii fiscal - bugetare nr.69/2010.
De asemenea, este necesară şi derogarea de la prevederile art.2 alin.(1) şi art.3 alin.(5), alin.(6) şi alin.(7) din Legea nr.4/2013 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar întrucât prin prezentul act normativ:
- se majorează soldul bugetului general consolidat exprimat ca procent în produsul intern brut la -2,5%;
- se majorează soldul primar al bugetului general consolidat la -5.227,0 milioane lei;
- se diminuează nivelul nominal al cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi alte bugete componente ale bugetului general consolidat pe anul 2013;
- se majorează nivelul nominal al cheltuielilor de personal al bugetului de stat şi al bugetului centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale şi se diminuează nivelul nominal al cheltuielilor de personal al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi al bugetului instituţiilor/activităţilor finanţate integral şi/sau parţial din venituri proprii pe anul 2013;
- se diminuează nivelul nominal al soldurilor bugetului general consolidat şi al bugetului de stat.
Influenţele financiare rezultate din măsurile promovate, cât şi majorarea ţintei de deficit faţă de nivelul iniţial au fost asumate de Guvern şi convenite cu reprezentanţii organismelor financiare internaţionale, respectiv Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială.
Prin prezentul act normativ au fost necesare intervenţii legislative asupra Legii nr.5/2013 a bugetului de stat pe anul 2013 şi asupra Ordonanţei Guvernului nr.17/2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013 pentru a permite desfăşurarea mai bună a activităţii instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii de la buget de stat în domeniul fondurilor europene şi o mai bună disciplină bugetară prin autorizarea ordonatorilor principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de la tilul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” la titlul 51 „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice”, până la sfârşitul anului, precum şi o folosire corectă a sumelor alocate numai pentru scopurile destinate respectiv proiectele finanţate din fonduri europene cu impact asupra dezvoltării economice dar şi o mai bună aplicabilitate, potrivit unor condiţii noi, a unor articole incluse în actele normative iniţiale.
Prin Ordonanţa Guvernului nr. 17/2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013 s-a aprobat, în bugetul Ministerului Apărării Naţionale, suma de 13.500 mii lei, care urma a fi utilizată de către acest minister pentru achiziţionarea, prin leasing, a unei aeronave destinate şi utilizate exclusiv pentru executarea zborurilor speciale. Până în prezent Ministerul Apărării Naţionale nu a demerat procedurile necesare achiziţionării acestei aeronave.
Potrivit regementărilor în vigoare, zborurile speciale sunt zborurile ce se execută cu aeronave care au la bord Preşedintele României, preşedintele Senatului, preşedintele Camerei Deputaţilor, primul-ministru, viceprim-ministru, miniştrii sau pe omologii străini ai acestora aflaţi în vizită în România.
Prin urmare, aeronava destinată pentru executarea zborurilor speciale nu constituie echipament militar şi nu se circumscrie atribuţiilor şi responsabilităţilor Ministerului Apărării Naţionale prevăzute de lege.
Potrivit Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul organizează, prin Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", administrarea bunurilor proprietate publică şi privată a statului, destinate unor acţiuni de reprezentare şi protocol ale Camerei Deputaţilor, Senatului, Preşedintelui României şi Guvernului, atribuţiile de minister de resort faţă de această regie fiind îndeplinite de către Secretariatul General al Guvernului.
Având în vedere aceste considerente, prin prezentul act normativ se propune ca suma de 13.500 mii lei să fie utilizată de către Secretariatul General al Guvernului, prin Regia Autonomă de Administrare a Patrimoniului Protocolului de Stat, care urmează să achiziţioneze, prin leasing, o aeronavă pentru executarea zborurilor speciale.