Nota de Fundamentare -OUG nr.101/30.10.2013

NOTĂ DE FUNDAMENTARE
la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 101 /2013 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier

Secțiunea 1
Titlul prezentului act normativ
Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier
Secțiunea a 2-a
Motivele introducerii prezentului act normativ
1.Descrierea situaţiei actuale 

În conformitate cu prevederile art. 3 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.18/2012, o parte a veniturilor proprii ale Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R. se constituie, în vederea funcţionării acestuia, prin virarea de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., lunar, a unui procent de 60% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate.
11 În cazul proiectelor de acte normative care transpun legislație comunitară sau creează cadrul pentru aplicarea directă a acesteia, se vor specifica doar actele comunitare în cauză, însoțite de elementele de identificare ale acestora. Actul normativ nu se referă la acest subiect.
2.Schimbări preconizate După intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.18/2012, A.R.R. a menționat în mai multe rânduri că procentul de 60% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate, care trebuie virat către I.S.C.T.R. în vederea funcţionării acestuia, este unul foarte mare și care a produs un dezechilibru al bugetului A.R.R., reprezentând astfel un obstacol pentru buna funcționare a acestei instituții. În acest context, urmare analizelor economico – financiare ale A.R.R., se propune diminuarea procentului din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate, care trebuie virat lunar către I.S.C.T.R., de la 60% la 20%, cu excepția tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate prin aplicarea prevederilor Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, și a normelor de aplicare a acesteia.
În condițiile menținerii procentului de 60% care trebuie virat de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., bugetul acestei instituții nu poate fi aprobat și, în consecință, nu pot fi virate către I.S.C.T.R. sumele necesare desfășurării a activităților de inspecție și control, putându-se crea astfel un blocaj instituțional, iar stabilirea unui procent de 20% care trebuie virat de către A.R.R. ar debloca situația bugetară existentă la nivelul ambelor instituții.
Astfel, având in vedere că pe baza calculelor economice a fost determinat faptul că deblocarea situației bugetare a celor două instituții publice se poate realiza prin diminuarea procentului de 60% până la limita de 20%, se impune adoptarea unor măsuri legislative în regim de urgență care să modifice mecanismele de formare a bugetului de venituri și cheltuieli al I.S.C.T.R. ce sunt stabilite în mod expres prin Ordonanța Guvernului nr. 26/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.18/2012.
Astfel, în exercitarea atribuțiilor sale de autoritate de stat în subordinea căreia funcționeaza cele două instituții (I.S.C.T.R. și A.R.R.), Ministerul Transporturilor are obligația de a lua măsurile necesare pentru a funcționarea corectă și eficientă a acestora, procedând la corecția procentului varsat de A.R.R. în contul I.S.C.T.R. în conformitate cu dispozițiile legale. Elaborarea și promovarea proiectului de act normativ s-a făcut cu consultarea celor două instituții publice implicate.
Luând în considerare calitatea de instituții publice a celor două entități implicate, atribuțiile pe care acestea le exercită în numele Ministerului Transporturilor, precum și faptul că neluarea unor măsuri imediate poate conduce la un blocaj al activității acestora, afectând interesul public, aceste elemente constituie situaţii extraordinare şi de urgenţă, a căror reglementare nu poate fi amânată.
Luând în considerare solicitarea formulată în mod repetat de Ministerul Finanțelor Publice de a înlătura excepția stabilită la art. 12 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.18/2012, potrivit căreia sumele încasate în urma aplicării sancțiunilor contravenționale constituie venituri proprii ale C.N.A.D.N.R. în proporție de 90%, prin prezentul act normativ se propune abrogarea alineatului (3) de la art. 12, și pe cale de consecință, abrogarea alineatului (4) al aceluiași articol. Astfel, urmare abrogării celor două alineate, pentru sumele respective se va aplica regimul comun stabilit de Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, acestea urmand a fi vărsate integral la bugetul de stat/bugetele locale, potrivit legii. De asemenea, se instituie procedura de predare preluare a proceselor verbale de constatare a contravenţiilor în vederea executării silite a sumelor de Ahenţia Naţională de Administrare Fiscală.
3.Alte informaţii Actul normativ nu se referă la acest subiect.
Secțiunea a 3-a
Impactul socio-economic al prezentului act normativ
1.Impactul macroeconomic Creșterea eficienței activității de inspecției și control a acestuia, va conduce la efectuarea activităților de transport rutier, a activităţilor conexe transportului rutier, a activităților de pregătire a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere şi a activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, în condiţii de siguranţă şi calitate sporite. Aplicarea unui control coerent și eficient, precum şi celelalte modificări propuse conduc la îmbunătăţirea mediului de afaceri, creşterea competitivităţii şi concurenţei între întreprinderi/operatori de transport.
11 Impactul asupra mediului concurential si domeniului ajutoarelor de stat Actul normativ nu se referă la acest subiect.
2.Impactul asupra mediului de afaceri Creșterea eficienței activităţii de control asupra efectuării activităţilor de transport rutier, activităţilor conexe transportului rutier, a activităților de pregătire a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere şi a activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, va conduce la:
- însănătoşirea mediului de afaceri în aceste domenii de activitate;
- asigurarea unui mediu concurenţial corect, prin reducerea evaziunii fiscale şi implicit a concurenţei neloiale în respectivele domenii de activitate.
De asemenea, asigurarea funcționării A.R.R. în condiții optime care să permită îndeplinirea atribuțiilor care îi revin, cu maximă eficiență și celeritate, va contribui semnificativ la reducerea termenelor de așteptare pentru eliberarea licențelor comunitare, a certificatelor de transport rutier în cont propriu, a atestatelor/certificatelor de pregătire profesională etc. și, implicit la costuri administrative mai mici pentru operatorii economici care activează sau care intenționează să activeze în domeniul transporturilor rutiere.
3.Impactul social Deblocarea activității celor două instituții conduce la finalizarea într-un termen mai scurt a formalităților stabilite de reglementările în vigoare și eliberarea documentației necesare pentru desfășurarea activităților din domeniul transporturilor rutiere sau a activităților în legătură cu transporturile rutiere vor contribui la o mai mare dinamică a forței de muncă pe piața transporturilor rutiere.
4.Impactul asupra mediului Actul normativ nu se referă la acest subiect.
5.Alte informaţii Actul normativ nu se referă la acest subiect.